Asperger, autyzm a opieka naprzemienna

W przypadku dziecka, u którego zdiagnozowano zespół Aspergera lub spektrum autyzmu, decyzja sądu dotycząca opieki rodzicielskiej wymaga szczególnej ostrożności.

Asperger, autyzm a opieka naprzemienna. Czy OZSS i sąd mogą zalecić pieczę naprzemienną?

Wielu rodziców zastanawia się: czy dziecko z autyzmem może mieć opiekę naprzemienną? Co w takich sprawach bierze pod uwagę OZSS (Opiniodawczy Zespół Specjalistów Sądowych)? Jakie stanowisko zajmuje psychologia rozwojowa i kliniczna? Odpowiadamy na te ważne pytania.

Czy dziecko z Aspergerem i autyzmem może mieć opiekę naprzemienną?

Teoretycznie sąd oraz OZSS mogą uznać, że także dziecko w spektrum autyzmu może być objęte opieką naprzemienną.
Praktycznie jednak takie rozstrzygnięcie wymaga wyjątkowej analizy indywidualnych potrzeb dziecka i istnieje wiele sytuacji, w których opieka naprzemienna jest odradzana. Jeśli potrzebujesz pomocy w sprawie rodzinnej, zapraszam do umówienia się na konsultację – Kalendarz online.

Decydujące znaczenie mają:

  • poziom funkcjonowania dziecka (wysokofunkcjonujący / niskofunkcjonujący autyzm),

  • poziom lęku separacyjnego dziecka,

  • potrzeba stabilności i przewidywalności,

  • reakcje dziecka na zmiany miejsca i opiekuna,

  • poziom współpracy rodziców,

  • zdolność do utrzymywania stałych schematów w obu domach.

Jakie zagrożenia niesie opieka naprzemienna dla dziecka z zespołem Aspergera?

Psycholodzy dziecięcy i terapeuci zajmujący się dziećmi w spektrum wskazują na następujące ryzyka:

1. Brak stabilności emocjonalnej

Dzieci z zespołem Aspergera bardzo źle znoszą zmiany środowiska.
Częste przeprowadzki między domami mogą nasilać objawy:

  • lęk,

  • trudności z regulacją emocji,

  • zachowania autoagresywne,

  • objawy depresji lub zaburzeń lękowych.

2. Trudności adaptacyjne

Zmiana miejsca zamieszkania co tydzień zaburza rytm dnia, co dla dziecka w spektrum jest szczególnie destabilizujące.
Rutyna i stałość są fundamentem funkcjonowania dziecka z autyzmem.

3. Problemy z budowaniem bezpieczeństwa

Dziecko z autyzmem potrzebuje stałego „bezpiecznego miejsca”.
Brak jednej, głównej bazy powoduje pogorszenie funkcji społecznych i emocjonalnych.

4. Nasilenie zachowań kompulsywnych

Przy zaburzeniu rutyny może dojść do:

  • zwiększenia ilości „wirowania”, kiwania się,

  • problemów ze snem,

  • regresji w rozwoju.

Co mówią psycholodzy i standardy pracy sądowej?

W literaturze psychologicznej (np. publikacje dr Temple Grandin, badania na temat dzieci w spektrum prowadzone w USA, Kanadzie i Europie) istnieje szeroka zgoda, że:

Stałość, przewidywalność i minimalizacja zmian są kluczowe dla dobrostanu dzieci z autyzmem.

Psycholodzy OZSS powinni uwzględniać:

  • specyfikę rozwoju dziecka,

  • diagnozę medyczną i terapeutyczną,

  • obserwację trudności adaptacyjnych przy zmianach środowiska.

Dlatego w sprawach dzieci z autyzmem lub zespołem Aspergera najczęściej zaleca się ustalenie jednego stałego miejsca zamieszkania, przy jednoczesnym określeniu szerokich i systematycznych kontaktów z drugim rodzicem.

Czy sąd może mimo wszystko ustalić opiekę naprzemienną?

Tak, jeśli:

  • rodzice wyjątkowo dobrze współpracują (co nie będę ukrywać – zdarza się dość rzadko),

  • w obu domach dziecko ma identyczne warunki życia i te same rutyny,

  • dziecko funkcjonuje na bardzo wysokim poziomie i nie przejawia lęku separacyjnego ani problemów adaptacyjnych.

Jednak w sytuacji konfliktu rodzicielskiego, manipulacji dzieckiem, prowokacji i braku wzajemnego informowania się o stanie zdrowia dziecka, 
opieka naprzemienna powinna zostać zostać uznana za sprzeczną z dobrem dziecka.

Jak przekonać OZSS, aby wskazało jedno stałe miejsce zamieszkania dziecka?

1. Podkreślać diagnozę i potrzebę stabilizacji:

„Syn wymaga stałego, stabilnego środowiska. Zmiany miejsca zamieszkania destabilizują jego emocje i wywołują zachowania autoagresywne.”

2. Wskazywać trudności przy zmianach:

„Po tygodniu pobytu u ojca syn przejawia silne rozdrażnienie, trudności w adaptacji w domu i szkole, objawy nadmiernego przebodźcowania.”

3. Wskazywać brak współpracy:

„Ojciec nie przekazuje informacji o stanie zdrowia syna, podejmuje decyzje bez konsultacji i naraża dziecko na dodatkowy stres.”

4. Opisywać realne konsekwencje emocjonalne:

„Syn po pobycie u ojca nie potrafi odnaleźć się w rutynie dnia codziennego, co utrudnia mu realizację obowiązków szkolnych i terapeutycznych.”

Dziecko z zespołem Aspergera lub autyzmem potrzebuje przede wszystkim stabilności, przewidywalności i spokoju emocjonalnego. To są niby oczywistości, ale jednak nie zawsze rodzice to rozumieją. W sytuacji konfliktu rodziców i braku stałych warunków w obu domach, opieka naprzemienna nie jest rekomendowana.

OZSS oraz sąd – działając w oparciu o zasadę dobra dziecka – powinny uwzględnić diagnozę i potrzeby dziecka i wskazać jedno stałe miejsce zamieszkania przy rodzicu zapewniającym odpowiednie warunki.

Posted in Rozwód and tagged , , .